UsrahTeam : Belajar memaafkan dan melupakan

12:53:00 PM

Diantara ujian yang diberikan kepada hamba-NYA adalah ujian berbentuk kerenah manusia. Ia adalah sunah kehidupan.

Ada ibu yang diuji dengan perangai anaknya. Ada suami yang diuji dengan karenah isteri. Manakala ada anak diuji dengan hubungan di antara ibu dan bapa.

Dalam hubungan masyarakat juga begitu. Ada teman yang menangis gara-gara tindak-tanduk sahabat yang menyakitkan hati. Ada guru yang pening kerana kenakalan anak murid. Ada pula yang gelisah kerana perbuatan orang lain.

Itu semua adalah ujian yang diturunkan untuk mencari siapakah di antara kita yang terbaik amalannya.

Firman ALLAH dalam surah al-Kahfi, ayat 7 yang bermaksud :

"Sesungguhnya Kami telah dijadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya."

So bloggers dan pembaca yang dikasihi sekalian. Belajarlah untuk menjadi seorang pemaaf.

Kalau kita yang mula meminta maaf tak beerti kita kalah. Tapi kita menunjukkan sikap mulia.

Orang yang memaafkan pulak adalah lebih baik. It is not easy to forget. Fafa tahu. But if kita tak memaafkan the past is still can't be changed.

Forgive and forget.

Memaafakan apa je dosa dan kesalahan yang orang buat terhadap kita. Hati tenang insya Allah. So kalau tak percaya sekrang gak kita belajar memaafkan. Sure tenang hoyeah XD

Assalamualaikum.


Posted via Blogaway - Fafa Kyraa

You Might Also Like

2 Commentor(s)

  1. 안녕하세요~hi we are twinscraflife! We sell handmade products such as phone cover, ear plug, pouch, bag, bookmarks! All are very unique and are customizable^^ 감사합니다~ please visit us at http://twinscraftlife.blogspot.com/

    ReplyDelete

Assalamualaikum
Feel free to put your thoughts here XD