Walau dalam keterpaksaan

5:03:00 PM


This worldly life from Maher Zain plays.

Tekun dia hayati lagu. Peh peh pehh best gak lagu ni.

How beautiful, is this worldly life
But not a soul shall remain
We all come into this world
Only to leave it one day
I can see that everything around me
Rises then fades away
Life is just a passing moment
Nothing is meant to stay, oh

[Chorus:]
This worldly life has an end
And it's then real life begins
A world where we will live forever
This beautiful worldly life has an end
It's a just bridge that must be crossed
To a life that will go on forever

So many years, quickly slipping by
Like the Sleepers of the Cave
Wake up and make a choice
Before we end up in our graves
O God! You didn't put me here in vain
I know I'll be held accountable for what I do
This life is just a journey
And it's taking me back to You

[Chorus:]
This worldly life has an end
And it's then real life begins
A world where we will live forever
This beautiful worldly life has an end
It's a just bridge that must be crossed
To a life that will go on forever

So many get caught in this beautiful web
Its gardens become an infatuation
But surely they'll understand at the final stop
That its gardens are meant for cultivation, oh

[Chorus:]
This worldly life has an end
And it's then real life begins
A world where we will live forever
This beautiful worldly life has an end
It's a just bridge that must be crossed
To a life that will go on forever 

Air mata mengalir. Rasa sebak menyelubungi diri. Kenapa Allah tak bagi aku macam dia ? Dia terlalu sempurna. Dia ada segalanya. Anak solehah. Lemah lembut. Pandai. Cantik. Pandai mengaji. Pandai menghafal.

Hela nafas. Astaghfirullah.

Air mata mengalir lagi 

"Ya Allah. Why not me. I want to be like her. Exactly like her. I want to be her."

"Kenapa bukan aku Ya Allah ?"

***

Astaghfirullah dia terlalu jahil bila meratapi nasibnya sendiri. Dia hanya pandai nasihat tapi bila dia yang ditimpa ujian, dia tak kuat.

Lembik macam biskut meri. Hampagas.

"Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."


QS Yusuf : 87

She tried to calm herself. Let all those unimportant things go. Have faith. Ada sebab kenapa Allah tak bagi apa yang kita minta. Husnuzhon.

Dia yakinkan diri dia balik, Allah dah bagi banyak nikmat. Cuma ada sikit je yang Allah sembunyikan. Who knows Allah bagi kemudian kan ? When Allah says kunfayakun, anything can happen.



Bukan nak bangga diri, tapi dia akui dia ada kelebihan walaupun bukan macam adik dia.
Dia rasa adik dia terlalu sempurna.

Tapi dia memang tahu takde seorang pun yang sempurna melainkan Yang Maha Sempurna tu sendiri.



Alim luaran tapi pada hakikatnya jiwa dia lemah. Iman dia tak sihat. Hidup memang tak pernah nak bersyukur dengan nikmat Allah. 

Istighfar. Again and again. 

"Belajarlah REDHA wahai diri. Walaupun kau terpaksa."

Memang susah nak belajar redha lagi lagi untuk perkara perkara yang 'menghancurkan hati'.
Keterpaksaan untuk redha tu lah yang menjadi penawar kepada hati yang hancur tu,

Redha dalam terpaksa itu perlu. Lama-lama kau terbiasa. Lapangkan dada. Try to forget all those things. Make yourself busy with something more important.

Remember, there's must be at least a hikmah behind it. Everything happens for reasons. Trust Allah. Carilah hikmah yang tersembunyi tu.

Sabarlah wahai hati. Move on and chin up mukmeen qowwiey.

“Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar.” 
[Al-Baqarah:153]



Just chillax bebeh

Assalamualaikum.

P/s : Do follow my twitter acc --> @TheFKyraa

Okay. Syukran. Ma'assalamah wa Ilalliqa' bloggers XD

Assalamualaikum
Blog Author : Fafa Kyraa

You Might Also Like

0 Commentor(s)

Assalamualaikum
Feel free to put your thoughts here XD